Piernikowski

Piernikowski (nar. 1979) je známý polský skladatel, hudební producent, textař a MC, žije v Poznani. Piernikowski je známý svým osobitým a inovativním přístupem k elektronické a hiphopové hudbě a zanechal nesmazatelnou stopu na současné hudební scéně v Polsku i mimo něj.

Piernikowski je spoluzakladatelem vlivných kapel NP (Napszykłat) a Syny, které jsou oslavovány pro svůj jedinečný zvuk překračující tradiční žánrové hranice. Sólovou kariéru zahájil v roce 2012 albem „Się Żegnaj“, hluboce osobním dílem, které zkoumá jeho dětství ve Świnoujście prostřednictvím mozaiky stylů a mikrogenerací. Tento debut udal tón jeho budoucí tvorbě, která se vyznačuje neutuchajícím odhodláním experimentovat a touhou zpochybňovat hudební konvence.

Piernikowského hudba se vyznačuje experimentální povahou, mísí se v ní prvky hip-hopu, elektroniky a ambientního hluku. Inspiraci čerpá z celé řady zdrojů, včetně avantgardního rapu skupiny cLOUDDEAD, temných, atmosférických zvukových krajin skupiny Dälek a minimalistických kompozic Steva Reicha. Jeho zvuk je často popisován jako „ponurý“ a „melancholický“, naplněný pocitem znepokojení a složitosti, který vybízí posluchače k hlubokému zapojení do jeho tvorby.

Piernikowského spolupráce je stejně rozmanitá jako jeho vlivy. Spolupracoval s uznávaným divadelním režisérem Janem Klatou na několika inscenacích, včetně „Krále Oidipa“ a „Polských Thermopyl“, a složil hudbu k seriálu společnosti Netflix „Infamy“ (2023). Jeho druhé sólové album „No Fun“ (2017) pokračovalo v objevování současné hudby a následovalo album „The Best of Moje Getto“ (2019), na kterém se podíleli umělci jako Brodka nebo Hades.
Piernikowského schopnost míchat nesourodé zvuky a žánry mu vynesla uznání kritiků a oddané příznivce. Vystupoval na významných mezinárodních festivalech, jako je Primavera v Barceloně nebo Unsound v New Yorku, což podtrhuje jeho globální přitažlivost.

Po krátké přestávce se Piernikowski vrátil s novým projektem „Beyond the Echo of Time“, který ukazuje jeho neustálý umělecký vývoj. Toto nejnovější dílo podtrhuje jeho mistrovství v tvorbě emocemi nabité hudby, která rezonuje jak u kritiků, tak u fanoušků. Piernikowského nejnovější album „Beyond Echo of Time“ evokuje ducha braindance 90. let – žánru, v němž se techno zvuky vyvinuly do hutných, rytmických struktur. Na tomto albu se podobný koncept uplatňuje i v současné basové hudbě, včetně dubstepu a jeho derivátů. Při zachování taneční kvality je album strukturováno podobně jako DJský set a mísí plynulé přechody s dynamickými změnami intenzity.

Kritici album chválí pro jeho plynulost a soudržnost a všímají si, jak jednotlivé skladby jako „Traces of Passage“ a „Sister“ získávají na působivosti, když je slyšíme jako součást celého díla. Za zmínku stojí spolupráce Justyny Święs v „Need for Guilt“, jejíž přítomnost je popisována jako téměř duchovní, a Antoniny Nowacké v „Seek Forest for Guidance“, která gestem poukazuje na vlivy staré hudby.

Výrazná skladba „Alamut“ obsahuje melodii připomínající zvuky starých videoher, což vyvolává srovnání s tvorbou Squarepushera, známého melodika elektronické hudby. Pečlivá produkce a rozsáhlé hodiny investované do tvorby alba mají za následek pohlcující poslechový zážitek, který je těžké jednou přerušit. „Beyond Echo of Time“ je považováno za Piernikowského dosud nejlepší sólové album a za významnou publikaci současné elektronické hudby.

Kariéra Roberta Piernikowského je důkazem jeho novátorského ducha a schopnosti posouvat hranice současné hudby. Díky rozmanité tvorbě a oddanosti experimentům nepřestává uchvacovat publikum a ovlivňovat hudební scénu v Polsku i mimo něj.

Diskografie:

Się Żegnaj (2012)
No Fun (2017)
The best of moje ghetto (2019)
Świat jest jak echo OST (2023)
Beyond Echo of Time (2024)